Ad Code

RUANGAN UNTUK DISEWA - 01162099363

PERKARA PENTING SETIAP PASANGAN PERLU LAKUKAN SEBELUM MERAIKAN HARI BAHAGIA MEREKA

PERKARA PENTING SETIAP PASANGAN PERLU LAKUKAN SEBELUM MERAIKAN HARI BAHAGIA MEREKA


Sebaik sahaja anda dan pasangan anda membuat keputusan untuk berkahwin, ia boleh berasa seperti satu terjun bebas pantas ke arah hari besar. Sangat mudah untuk terjebak dalam perancangan perkahwinan dan biarkan setiap interaksi dengan separuh lagi anda berkisar pada butiran dan keputusan perkahwinan (ada senarai semak perancangan perkahwinan untuk itu). Tetapi sama ada perkahwinan anda berbulan-bulan atau bertahun-tahun lagi, adalah penting untuk meluangkan masa ini bukan sahaja untuk mempersiapkan perkahwinan yang indah tetapi juga untuk bersedia untuk perkahwinan yang kekal dan bahagia.


Untuk mengeratkan dan mengukuhkan ikatan anda—dan menjadikan peralihan ke dalam kehidupan berumah tangga lebih lancar dan berangin—berikut adalah 10 perkara penting yang pakar perkahwinan dan perkahwinan mengesyorkan pasangan lakukan bersama sebelum mereka berkahwin. Jadi ambil calon pasangan anda, pertimbangkan nasihat berikut, dan mula semak perkara-perkara dari senarai ini.


MENGENALI DAN MEMAHAMI PERIBADI MASING-MASING

Jauh sebelum membuat komitmen untuk menghabiskan sisa hidup anda bersama-sama, adalah penting untuk berkomunikasi dan membincangkan nilai dan kepercayaan individu anda, seperti agama, dinamik keluarga dan ritual serta politik. "Anda mungkin tidak selalu bersetuju, tetapi anda perlu menghormati pandangan masing-masing dan memastikan bahawa mereka bukan pemecah perjanjian sebelum berjalan di lorong," kata Brittny Drye, pengasas Love Inc. di New York City. Jika anda mendapati diri anda berada di hujung spektrum yang bertentangan dalam satu kawasan, ketahui bahawa ia masih boleh berfungsi, tetapi mungkin memerlukan usaha tambahan dan pra-perancangan dalam hubungan anda untuk memutuskan cara menangani konflik sebelum ia berlaku. Mungkin ada boleh mulakan dengan cuba meraikan hari ulang tahun bersama dengan kehadiran keluarga terdekat. Dari situ anda boleh melihat bagaimana persediaan anda melakukan sesuatu hal secara bersama.


BERANI BERBICARA TENTANG SOAL KEWANGAN

Anda dan pasangan anda harus bersetuju tentang topik asas seperti kewangan—walaupun ia tidak selalu menyeronokkan atau mudah untuk dibincangkan. "Kewangan mungkin tidak selaluada dalam fikiran anda apabila anda berumur 20-an, tetapi penting untuk mengadakan perbincangan ini lebih awal supaya anda tidak mendapati diri anda berada dalam situasi di hadapan yang boleh merosakkan perkahwinan anda," kata Drye. Bercakap tentang cara anda berkongsi/membahagikan perbelanjaan hidup, cara anda merancang untuk hidup dan sama ada anda berdua menjangkakan untuk bekerja sehingga bersara. Mulakan perbualan dengan bertanya kepada diri anda enam soalan wang penting ini.


BERTEMU DAN BERKAWAN DENGAN KENALAN TERDEKAT PASANGAN ANDA

"Sama ada kalangan rakan dalaman mereka atau  mungin dalam kalangan ahli keluarga, mengenali orang yang paling penting dalam kehidupan pasangan anda akan memberi anda gambaran tentang siapa yang lagi  yang ada dalam kehidupan pasangan anda," kata Drye. Jika masa dan geografi mengizinkan, luangkan masa bersama dan benar-benar mengenali orang tersayang pasangan anda. (Jika tidak, nasib baik terdapat lebih banyak cara berbanding sebelum ini untuk berhubung secara maya!) Membina hubungan yang kukuh dengan keluarga rapat dan rakan-rakan penting anda juga akan mengeratkan ikatan antara anda berdua. Nota berhati-hati: Jika keluarga anda berasal dari negara yang bertentangan (atau dunia), mulakan perbualan sekarang tentang cara anda akan meluangkan masa dengan mereka masing-masing sebaik sahaja anda berkahwin, terutamanya apabila tiba hari cuti.


Cukup setakat itu dulu tulisan kali ini. Mungkin pada masa akan datang saya akan menulis lebih banyak tips-tips berguna untuk anda semua. Kongsikan jika ianya bermanfaat!

Catat Ulasan

0 Ulasan

PROMISI 2024