Ad Code

RUANGAN UNTUK DISEWA - 01162099363

KUNCI KEJAYAAN SESEBUAH PERKAHWINAN



Kunci Kejayaan Sesebuah Perkahwinan


Apabila anda terperangkap dengan keseronokan dalam perkahwinan anda, sukar untuk membayangkan bahawa anda dan pasangan anda mungkin tidak akan hidup bahagia selama-lamanya. Ada pasangan yang tekah berkahwin lebih 30 tahun dan mempunyai cucu, secara tiba-tiba berpisah. Namun begitu ada juga pasangan yang masih kekal jodohnya walaupun telah dimamah usia dan mempunyai cicit pula. Itulah jodoh, yang sukar dijangka tetapi kita mampu berdoa dan berharap untuk terus bertahan dan kekal bahagia.


Berkongsi kehidupan anda dengan orang lain (bakal pasangan anda) pastinya boleh menjadi satu cabaran, terutamanya jika anda tidak mempunyai banyak pengalaman dengan perhubungan. Perkahwinan bukan saja tentang kerjasama, komitmen dan rasa cinta, tetapi ia juga memerlukan penghormatan dan rasa penghargaan untuk benar-benar mengecapi nikmat bahagia dan berjaya menempuhi segala macam dugaan dan cabaran.


Perkahwinan yang berasaskan kasih sayang dan rasa hormat bukan berlaku begitu sahaja. Kedua-dua pasangan perlu melakukan peranan masing-masing. Di bawah adalah beberapa kunci penting untuk dilakukan setiap hari untuk menjadikan perkahwinan anda berpanjangan selamanya.


Berkomunikasi dengan jelas dan kerap

Bercakap dengan pasangan anda adalah salah satu cara terbaik untuk memastikan perkahwinan anda sihat dan berjaya. Berterus terang tentang apa yang anda rasa, tetapi bersikap baik dan hormat apabila anda berkomunikasi. Sebahagian daripada komunikasi yang baik ialah menjadi pendengar yang baik dan meluangkan masa untuk memahami apa yang pasangan anda inginkan dan perlukan daripada anda. Pastikan saluran komunikasi terbuka dengan kerap bercakap, dan bukan hanya tentang perkara seperti bil dan anak-anak. Kongsi fikiran dan perasaan anda.


Beritahu pasangan anda bahawa anda bersyukur kerana mempunyai dia dalam hidup anda

Hargai satu sama lain, hubungan anda, keluarga anda, dan kehidupan anda bersama. Tunjukkan rasa terima kasih apabila pasangan anda memasak makan malam, membantu anak-anak membuat kerja rumah mereka atau membeli-belah runcit. Anda boleh mengambil beberapa minit setiap petang untuk memberitahu satu sama lain sekurang-kurangnya satu perkara yang anda hargai pada hari itu.


Luangkan masa untuk anda berdua sebagai pasangan

Dengan tanggungjawab kerja dan keluarga, faktor percintaan mungkin mudah hilang. Rancang tarikh istimewa, sama ada untuk keluar atau hanya tinggal di rumah. Jika anda mempunyai anak, hantar mereka pada tarikh bermain sambil anda berehat, berbual dan berseronok bersama antara satu sama lain.


Rancang untuk sedikit masa peribadi

Masa bersendirian sama pentingnya dengan masa berpasangan. Setiap orang memerlukan masa untuk mengisi semula, berfikir dan menikmati kepentingan peribadi. Masa itu sering hilang apabila anda sudah berkahwin, terutamanya jika anda mempunyai anak. Pergi keluar dengan rakan-rakan, ikuti kelas, atau lakukan kerja sukarela, apa sahaja yang anda rasa memperkaya. Apabila anda kembali bersama dengan pasangan anda, anda akan lebih menghargai satu sama lain.


Fahami bahawa tidak mengapa untuk tidak bersetuju

Anda tidak akan bersetuju dalam segala-galanya, tetapi penting untuk bersikap adil dan menghormati semasa perselisihan faham. Dengar pandangan pasangan anda. Cuba untuk tidak marah dan jangan biarkan diri anda terlalu kecewa. Pergi dan bertenang jika perlu, kemudian bincangkan masalah itu semula apabila anda berdua berada dalam keadaan fikiran yang lebih baik. Berkompromi dengan masalah supaya anda berdua memberi sedikit.


Bina kepercayaan

Pakar terapi perkahwinan dan penyelidik John Gottman, Ph.D., telah mendapati bahawa kritikan, penghinaan, pertahanan diri dan batu adalah ancaman serius kepada perkahwinan. Semakin banyak pasangan melakukan aktiviti yang merosakkan ini, semakin besar kemungkinan mereka bercerai. Penyelidikannya selama beberapa dekad dan bekerja dengan pasangan telah menunjukkan bahawa pasangan yang tinggal bersama tahu bagaimana untuk melawan tanpa bermusuhan dan bertanggungjawab atas tindakan mereka. Mereka juga lebih cenderung untuk bertindak balas dengan cepat terhadap keinginan masing-masing untuk berbaik semula selepas pergaduhan dan membaiki hubungan.


Belajar memaafkan

Setiap orang membuat kesilapan. Pasangan anda mungkin menyakiti perasaan anda atau melakukan sesuatu yang menyakitkan hati anda, dan itu boleh membuat anda marah, malah berang. Tetapi penting untuk menangani perasaan anda, biarkan mereka pergi, dan teruskan. jangan terus mengungkit masa lalu.


Ingatlah untuk terus komited kepada pasangan anda, keluarga anda, dan kehidupan yang telah anda bina bersama. Saling menyokong antara satu sama lain secara emosi dan setiap hari. Anda, pasangan anda dan hubungan anda mungkin berkembang dan berubah mengikut masa, tetapi idea ini boleh membantu perkahwinan anda kekal berjaya selama bertahun-tahun.


Semoga anda semua beroleh manfaat daripada tulisan ini. Selamat menempuh alam perkahwinan!

Catat Ulasan

0 Ulasan

PROMISI 2024