Ad Code

RUANGAN UNTUK DISEWA - 01162099363

Hikmah Perkahwinan Menurut Islam



Hikmat Perkahwinan Menurut Islam 


Umat Islam digalak untuk menghayati hikmat perkahwinan dalam Islam dari segi kepentingan perkahwinan untuk menjaga agama dan memelihara syahwat: 


(1) Pernikahan merupakan satu cara pasangan lelaki dan wanita sentiasa dalam keselamatan agama kerana perkahwinan akan membolehkan seseorang tidak membuat dosa dengan wanita atau lelaki ajnabi yang perhubungan antara kedua-duanya tanpa ikatan nikah akan menyebabkan dosa dan sebaliknya dengan perkahwinan perhubungan tersebut menjadi pahala kerana mereka melaksanakan perintah Allah SWT dan meninggalkan larangannya (surah al-Baqarah, 2: 223). 


(2) Dengan perkahwinan itu, kedua-dua pasangan boleh sentiasa dalam keadaan bersih suci daripada dosa dan keinginan syahwat serta mendapat pahala terhadap perhubungan mereka (surah al-Baqarah, 2: 222). Dengan ini seseorang yang dalam perkahwinan lebih mudah untuk mendapat keampunan dan mendapatkan syurga ketika di alam akhirat (surah al-Baqarah, 2: 221-223). 


(3) Mengelakkan diri daripada melakukan onani, iaitu menggunakan tangan untuk memuaskan nafsu syahwat yang menyebabkan Allah SWT tidak mahu memandangnya di hari akhirat (Qadi al-Maristan, 1970: 507).


Rumahtangga merupakan institusi pertama yang terpenting menurut Islam kerana dalamnya merupakan memiliki elemen terpenting bagi membolehkan pasangan lelaki dan wanita mendapat kebahagiaan ketika berada dalam kehidupan dunia. Artikel ini menggunakan kaedah kajian kepustakaan untuk mengupas tafsiran ayat surah al-Baqarah (2: 221-223) daripada kitab tafsir turath Islam. Hasil dapatan menunjukkan bahawa terdapat tiga pengajaran yang boleh diambil daripada perbincangan tafsiran ayat ini, iaitu tuntutan dalam perkahwinan dalam Islam, adab berjimak dalam Islam, serta hikmah perkahwinan dalam Islam. 


Kredit kepada : Kamarul Azmi Jasmi Akademi Tamadun Islam, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi Malaysia

Catat Ulasan

0 Ulasan

PROMISI 2024